Meillä kaikilla on henkilöbrändi. Se on mielikuva, joka muodostuu, kun joku kuulee nimesi mainittavan. Henkilöbrändi rakentuu kohdatessamme muita ihmisiä. Kun jaamme osaamistamme, ajatuksiamme, näkemyksiämme ja kokemuksiamme. Millainen on vahva henkilöbrändi ja mitä ihmeen hyötyä siitä sitten oikein on?
Henkilöbrändi rakentuu joka kohtauspisteessä
Meillä kaikilla on henkilöbrändi. Se on mielikuva, joka sinusta muodostuu, kun joku kuulee nimesi mainittavan. Se on sitä miten ajattelet, kuinka toimit ja viestit, miltä näytät ja kuulostat.
Henkilöbrändi rakentuu kohdatessamme muita ihmisiä. Kun jaamme osaamistamme, ajatuksiamme, näkemyksiämme ja kokemuksiamme. Jokainen meistä haluaa antaa hyvän vaikutelman. Kohtaamme asiakkaamme ystävällisesti ja puristamme kättä reippaasti. Tämäkin on henkilöbrändäystä, vaikka emme sitä tällä tavoin ajattelekaan. Henkilöbrändäystä on myös tyyli, jolla esittelemme itsemme ja se millä tavalla ensimmäisellä kerralla annettu mielikuva toistuu, kun kohtaamme asiakkaan uudelleen.
Henkilöbrändäyksestä puhutaan silloin, kun tietoisesti tavoitellaan tiettyä ja yhtenäistä mielikuvaa. Henkilöbrändin rakentaminen on pitkäjänteistä työtä. Se, millaista henkilöbrändiä halutaan rakentaa, riippuu tavoitteista.
Henkilöbrändi rakentuu kaikissa kanavissa.
Miksi minulla pitäisi olla henkilöbrändi?
Konkreettista hyötyä henkilöbrändistä on erityisesti yrittäjille. Yrittäjä on usein itse yrityksensä näkyvin ja tehokkain puolestapuhuja. Hän on syy, jonka vuoksi yrityksen kanssa hakeudutaan yhteistyöhön. Tämän vuoksi on tärkeää, että yrityksen keulakuva esiintyy yrityksen mielikuvaa vahvistavalla tavalla. Yrittäjän henkilöbrändin avulla rakennetaan tunnettuutta ja helpotetaan myyntityötä. Mitä jos luurin nostamisen sijaan asiakkaat hakeutuisivat itse luoksesi, koska olet antanut itsestäsi vahvan asiantuntijamielikuvan? Ihmisiä kiinnostavat ihmiset enemmän kuin yritykset. Vahvat henkilöbrändit lisäävät yrityksen kiinnostavuutta ja houkuttelevat uusia asiakkaita ja työntekijöitä.
Henkilöbrändistä hyötyy myös unelmatyöpaikkaa etsivä työnhakija, huipputekijöitä haaliva työnantaja tai palkankorotusta haaveileva työntekijä. Sosiaalisen median vaikuttajilla on usein vahva henkilöbrändi, joka kiinnostaa seuraajia. Vahvaa henkilöbrändiä tavoittelevat myös poliitikot erottautuakseen.
Vahva henkilöbrändi on rohkeasti aito
Henkilöbrändi kumpuaa omista arvoistasi ja näkemyksistäsi. Ne ovat vahvan henkilöbrändin perusta. Opi tuntemaan itsesi ja omat vahvuutesi. Millainen sinä olet ja millainen haluat olla? Mikä erottaa sinut muista?
Teoilla on suuri merkitys. Se mitä teet kertoo enemmän kuin se mitä sanot. Puuhastele sinua kiinnostavien asioiden parissa ja aloita keskustelua lempiaiheistasi. Mieti, mikä sinun osaamisessasi on sellaista, joka auttaa yleisöäsi kehittymään ja jaa sitä osaamistasi. Näin henkilöbrändistäsi rakentuu aito, rehellinen ja todellinen. Kun henkilöbrändisi perustuu niihin asioihin, joista olet intohimoinen ja joita haluat tehdä, jatkuu brändin rakentaminen tulevaisuudessakin luontevasti ja itsestään.
Myös ulkonäkösi kertoo sinusta ja rakentaa henkilöbrändiäsi. Mitä mieleenpainuvaa sinussa on? Tekeekö sinusta uniikin jokin piirteesi, pukeutumistyylisi tai vaikka erikoinen hiuskuontalo – nosta se rohkeasti esille.
Henkilöbrändi perustuu toistoon
Henkilöbrändisi kulkee mukanasi aina – töissä, kaupassa ja somessa. Henkilöbrändi perustuu toistoon, joten pysy aitona kaikissa kohtauspisteissä. Toistetaan siis kasvokkain annettu mielikuva kaikissa kanavissa tiskin takaa someprofiiliin.
Valitse henkilöbrändisi rakentamiseen kanavat, joissa viihdyt. Älä edes yritä napsia haltuun joka ikistä sosiaalisen median kanavaa, vaan keskity tuottamaan yhteen kanavaan säännöllisesti sisältöä. Voit esimerkiksi kirjoittaa blogia ja tviittailla päivän kuumimmista jutuista, tai rakentaa portfolion ja jakaa hienoimmat työnäytteesi Instagramissa.
On täysin oikeutettua olla myös brändäämättä itseään. Henkilöbrändiltä on kuitenkin vaikea välttyä. Vaikka brändiksi ei voi ryhtyä, se muodostuu jo olemalla sinä. Ulkopuoliset määrittelevät brändisi, mutta itse voit toimia siten, että mahdollistat oman brändisi kehittymisen haluamaasi suuntaan. Henkilöbrändisi kertoo sinun tarinaasi. Sinä päätät, millaista tarinaa haluat kertoa.
Mitään rakettitiedettä henkilöbrändin rakennus ei ole – sinähän olet jo henkilöbrändi!