Milloin viimeksi kaivoit kännykän taskusta tarkistaaksesi jotain nopeasti netistä? Todennäköisesti aika vasta, tänä päivänä mobiililaitteita ja älypuhelimia käytetään tähän tarkoitukseen enemmän kuin tietokoneita. Mobiililaitteiden vallankumous on ajanut myös web-suunnittelijankin huomioimaan yhä enemmän käyttäjiä, jotka selaavat nettisivuja pienillä ruuduilla.
Kolme syytä olla mobiiliystävällinen
Sivuston menestymisen kannalta on välttämätöntä, että se on suunniteltu mobiiliystävälliseksi. Googlen työkalulla voit testata, onko nykyinen verkkosivusi mobiiliystävällinen.
Millainen on mobiiliystävällinen sivusto?
Mobiiliystävällinen sivusto on suunniteltu niin, että se on tietokoneen lisäksi helppo käyttää myös mobiililaitteilla. Huomio tulee kiinnittää siihen, että mobiililaitteissa on pienemmät näytöt ja toiminnot suoritetaan pääasiassa kosketusnäytöllä. Sivusto optimoidaan niin, että mobiilikäyttäjien ei tarvitse zoomata nähdäkseen tekstejä tai painaakseen linkkejä. Myös kaikkien sivun toimintojen tulee olla sellaisia, että ne toimivat hyvin kosketusnäytöllä painaessa.
Mitä on responsiivisuus?
Responsiivisuus on tärkeä osa mobiiliystävällisyyttä. Responsiivinen sivusto tunnistaa käytettävän laitteen näytön koon, ja skaalautuu sopivaksi sen mukaan. Tämä toteutetaan yleensä erillisillä tyyleillä, jotka määritellään eri näytön leveyksille. Sivuston ulkoasua, navigaatiota, fonttikokoa ym. voidaan tällöin optimoida niin, että se näyttäytyy parhaalla mahdollisella tavalla erikokoisilla näytöillä.
Esimerkki mobiiliystävällisestä ja responsiivisesta sivustosta: www.ivalorivercamping.com. Myös mobiilivalikkoon on kiinnitetty huomiota ja mietitty siihen toimintoja, jotka entisestään helpottavat mobiilikäyttäjän vierailua sivustolla. Esimerkiksi soittopainike nopeuttaa matkailijan yhteydenottoa majoituspaikkaan ja karttalinkki helpottaa paikan löytymistä.
3 syytä päivittää mobiiliystävälliseen sivustoon
1. Mobiililaitteita käytetään enemmän kuin tietokonetta
Mobiililaitteiden suosion kasvu on ollut suurta, eikä trendi varmasti muutu lähitulevaisuudessakaan. Tutkimuksen mukaan 75% suomalaisista oli käyttänyt internetiä matkapuhelimellaan vuonna 2018.
2. Hakukonenäkyvyys
Hakukoneet, kuten Google, suosivat nykyään mobiiliystävällisiä sivustoja. Sivustosi sijoittuminen hakutuloksissa on nyt myös riippuvainen siitä, onko se optimoitu mobiililaitteille. Ei siis kannata antaa kilpailijalle etumatkaa tässäkään.
3. Käytettävyys
Helppokäyttöisellä ja hyvin optimoidulla sivustolla kävijät viihtyvät todennäköisesti pidempään ja löytävät tärkeimmät asiat nopeasti. Sivuston hyvä käytettävyys vaikuttaa myös positiivisesti kävijän mielikuvaan yrityksestä. Näin ollen on paremmat mahdollisuudet siihen, että verkkosivun vierailijasta tuleekin satunnaisen vierailijan sijaan asiakas.
Onko sivustollanne puutteita mobiiliystävällisyydessä?
Tökkiikö sivustonne mobiilikäyttöliittymä, onko tyylit vinksallaan? Sivuston uudistaminen voisi olla paikallaan. Kysy lisää tai pyydä tarjous!