Tuntuuko joskus siltä, että markkinoinnin tavoitteet ovat epäselviä tai tulokset hämärän peitossa? Voimme lohduttaa, että et ole ainoa. Markkinoinnin laaja kenttä muuttuu, kehittyy ja pirstaloituu koko ajan ja jopa meillä markkinoinnin ja mainonnan ammattilaisilla on aidosti täysi työ pysyä muutoksissa mukana. Siksi monet asiakkaamme kiittävätkin meitä siitä, että tarjoamamme MaaS-palvelu (Marketing as a Service) auttaa heitä näkymään oikeissa paikoissa ja tavoittamaan kohderyhmän kustannustehokkaasti. Tässä blogissa kerromme tarkemmin, millaiseksi markkinoinnin ulkoistamisen prosessi on WTF Designissa kartutetun kokemuksen myötä hioutunut.
MaaS eli markkinoinnin ulkoistaminen mitattavan mainonnan ja tavoitteellisen liiketoiminnan tukena
Markkinoinnin ulkoistaminen luo brändin näkyväksi ja palvelut löydettäväksi
WTF Designin missio on vahvistaa asiakkaidemme brändien kilpailukykyä luovalla suunnittelulla ja tavoitteellisella työskentelyllä. Markkinoinnin ulkoistamisen palvelu on rakennettu vastaamaan suoraan näihin asiakkaidemme toiveisiin ja konkreettisiin tarpeisiin, jossa on tarve näkyä ja tulla löydetyksi oikea-aikaisesti, mutta omat resurssit eivät siihen riitä. Asiakkaidemme käytössä on koko tiimin osaaminen aina visuaalisesta suunnittelusta sisällöntuotantoon tai Google-mainonnasta www-kehittämiseen – ja moneen muuhun osaamisalaan. Työtä voidaan tehdä sovitulla sisällöllä kuukausimaksuperusteisesti tai ns. jatkuvan palvelun mallina, jolloin työn sisältö sovitaan yhdessä ja siitä laskutetaan annetun kustannusarvion tai kertyneiden työtuntien mukaisesti.
Miten?
Yhdessä rakennamme siis suunnitelman, jossa työpanoksemme tukee parhaalla mahdollisella tavalla yrityksen tärkeimpiä liiketoiminnallisia tavoitteita, esimerkiksi myyntiä tai brändin tunnettuuden vahvistamista kohderyhmän keskuudessa. Kirkastamme kohderyhmät, viestinnälliset painopisteet sekä viestintäkanavat, ja rakennamme vuosikellon tukemaan yhteistyön ennakoitavuutta. Huolehdimme myös, että tehokkaan tekemisen seurantaan on määritelty sopivat mittarit.
Kenelle?
Markkinoinnin ulkoistaminen sopii erityisen hyvin niille yrityksille ja organisaatioille, joilla on halu kasvaa ja kehittyä, mutta omat resurssit eivät riitä tavoitteellisen markkinoinnin johtamiseen, saati käytännön tekemiseen tai tehokkuuden mittaamiseen. Koska asiakas on aina oman alansa paras asiantuntija ja me omamme, saadaan tiiviillä yhteistyöllä aikaan paras lopputulos.
Miksi markkinoinnin ulkoistaminen kannattaa?
1. Tekeminen on suunnitelmallista ja ennakoitua
Yhdessä suunnitellen saadaan tekemiselle selkeät raamit ja tavoitteet. Näin varmistetaan myös se, että sisällöt eri markkinointikanavissa ovat varmasti ajan tasalla ja että asiakasta puhutellaan kiinnostavasti ostopolun eri vaiheissa.
2. Tulokset seurataan ja raportoidaan säännöllisesti
Sen lisäksi, että hoidamme markkinoinnin eri toimenpiteitä puolestanne, seuraamme analytiikan mittareita ja raportoimme toimintamme tulokset säännöllisesti. Annamme myös vinkkejä löydettävyyden parantamiseen ja mainonnan vaikuttavuuteen.
3. Käytössänne on koko tiimin monialainen osaaminen
Tiimistämme löytyy usean eri alan huippuosaajia, joiden osaaminen on käytössänne. Olipa tarve siis mitattavalle markkinoinnille, kohderyhmää puhuttelevalle sisällölle tai vaikkapa verkkosivuston ylläpidolle, saat kaiken jouhevasti saman katon alta.
4. Kustannukset ovat ennakoitavissa vaikka koko vuodeksi eteenpäin
Kun tekemiselle on luotu selkeät raamit ja tavoitteet ovat kaikkien osapuolten mielissä yhtä kirkkaina, kruunaa helpon yhteistyön 100% läpinäkyvät kustannukset. Kiinteä kuukausimaksu tai muu yhdessä sovittu hinnoittelumalli helpottaa myös markkinointibudjetin laatimista ja tavoitteiden asettamista.
Miten markkinoinnin ulkoistaminen helpottaa asiakkaan arkea?
Jatkuvan palvelun mallina toteutettu markkinointi helpottaa asiakkaan arkea suunnittelun, seurannan, raportoinnin, tavoitteiden asettamisen ja käytännön tekemisen näkökulmasta. Prosessi kulkee kuukausittain eteenpäin kuin juna ja asiat tulevat hoidettua sovitusti ajallaan. Ja mistä asiakkaamme meitä erityisesti kiittelevät, on laskutus – samaan laskuun voidaan sisällyttää niin meidän työn osuus kuin kaikki mainonta- ja mediakulut. Helppoa, eikös?
Kiinnostuitko?
No sehän kuulostaa hyvältä! Jos haluat keskustella asiasta lisää ja pallotella eri vaihtoehtoja, voit varata maksuttoman etätapaamisen, jossa keskustellaan lisää tarpeistanne sekä siitä, miten me voisimme auttaa teitä liiketoimintanne vauhdittamisessa. Vaihtoehtoisesti jos tiedät jo, mitä tarvitset ja haluat, voit pyytää tarjouksen.
Minä ja meidän toinen yrittäjä Lasse vastaamme mielellämme myös puhelimeen, joten jos markkinointi on mielessä ja liiketoiminnan kehittäminen haaveissa, soittele ihmeessä!
Lisää aiheesta:
Taktinen mainonta ja brändimainonta – edut, haasteet ja mittaaminen
Kannattaako markkinoinnin ulkoistaminen?
Miten huolehdimme asiakkaistamme?