Verkkosivustot & muu digi|Markkinointi & mainonta|Artikkelit|

Miksi kannattaa mainostaa Googlessa?

Google on yleisesti tunnistettu yhtenä tehokkaimpana mainoskanavana mitä markkinoilla on tarjota. Sen kustannustehokkuus ja monipuoliset keinot asiakkaiden tavoittamiseen ovat luoneet siitä mainospaikan, jota yrityksien ei kannata jättää huomioimatta potentiaalisena taktisen markkinoinnin keinona liiketoiminnan kehittämiseksi. Tässä blogitekstissä avaamme hieman sitä, mitä Google-mainonta ylipäätänsä on, kenelle se sopii ja että miksi Google on niin suosittu mainonnan keino.

Mitä Google-mainonta käytännössä on?

Me WTF Designissa olemme toteuttaneet asiakasyrityksillemme lukuisia kampanjoita sekä jatkuvan palvelun sopimuksiin kuuluvaa pidemmän ajan mainontaa, joissa on hyödynnetty tuloksellisesti Googlen hakusana- ja display-mainontaa.

Hakusanamainonta on potentiaalisten asiakkaiden yleisin väylä lähteä etsimään tietoa palveluista tai tuotteista, joka vastaa heidän tarpeisiinsa. Hakusanamainonnalla pystytään vaikuttamaan siihen, että yrityksesi palvelut tai tuotteet tulevat näkyville heti hakutuloksien kärjessä Googlen hakukoneessa. Tämä mainonnan keino vastaa suoraan siihen informaation tarpeeseen, kun potentiaalinen asiakas alkaa etsimään tietoa markkinoilla olevasta palvelusta tai tuotteesta. 

Googlen display-mainonta on kuvallista mainostamista verkossa. Googlen verkostoon kuuluu todella suuri joukko verkkomedioita, joissa display-mainokset näkyvät. Display-mainonnalla pystytään saavuttamaan kustannustehokkaasti massiivisia näyttökertoja. Kuvallisista mainoksista luodaan houkuttelevia ja niin kiinnostavia, että se herättää asiakkaan mielenkiinnon klikata mainosta saadakseen lisätietoa kyseisestä asiasta. Klikkaukset ohjataan suoraan yrityksesi verkkosivulle, josta asiakas voi tehdä suoraan esimerkiksi tilauksen tai muun toivotun toimenpiteen. Myynnin kehittämisen lisäksi display-mainonta on tehokas keino kasvattaa yrityksesi bränditietoisuutta. 

Kenelle suosittelemme Google-mainontaa?

Googlessa mainostaminen toimii niin B2B- kuin B2C-liiketoiminnassakin mukana oleville. Myös julkishallinnon alla toimivat tahot, kuten koulutusorganisaatiot, hyötyvät Googlen mainoskampanjoista esimerkiksi opiskelijoiden tavoittamisessa yhteishakujen aikana. Käytännössä Google-mainonta ei rajaa mitään liiketoiminta-alaa pois, vaan tuloksia voidaan saavuttaa jokaisella toimialalla. Yrityksien maantieteellinen sijainti tai koko eivät myöskään ole mitenkään rajoittavia tekijöitä, vaan mainostamista kannattaa toteuttaa niin mikroyrityksissä kuin globaalia liiketoimintaa toteuttavissa suurorganisaatiossa.

Miksi Google on niin suosittu mainoskanava?

Google-mainonnassa on monipuolisesti ulottuvuuksia, mikä perustelee sen hyödyllisyyttä ja toimivuutta taktisen markkinoinnin keinona. Alla on listattuna muutama ominaisuus, miksi suosittelemme usein omille asiakkaillemme Google-mainonnan käyttöönottoa:

  • Google-mainonta on kustannustehokas väylä potentiaalisten asiakkaiden löytämiseen ja liiketoiminnan
  • Mainonnasta saadaan tarkkaa dataa, eli mainostamisen teho ei perustu ”mutuun”, vaan faktaan
  • Mainokset voidaan kohdistaa todella tarkasti juuri sinun yrityksesi palveluista tai tuotteista kiinnostuneille kohderyhmille, eli mainoksesi näkyvät juuri sinun kohderyhmällesi
  • Google-mainonta parantaa yrityksesi löydettävää verkossa ja vahvistaa yrityksesi brändin tunnettuutta
  • Mainonta mahdollistaa tarkan budjetoinnin, eli kuluissa ei tule yllätyksiä. Maksat siis vain mainoksen klikkaamisesta, et siitä, että mainoksesi on olemassa tai että se näkyy verkossa. 
  • Mainonnan tuloksia pystytään seuraamaan reaaliaikaisesti ja todella tarkasti.

Miten WTF Design toteuttaa Google-mainontaa asiakkailleen?

Ennen mainonnan rakentamista tulee ottaa huomioon viisi näkökulmaa, joiden pohjalta käydään keskustelua asiakkaan kanssa. 

  1. Ensimmäiseksi luodaan tavoitteet mainostamiselle ja samalla päätetään mainostamisen budjetti sekä kampanjan kesto. 
  2. Luodaan tarkka määritelmä kohderyhmästä, jotta mainostaminen voidaan kohdistaa juuri sinun tarjoamasta hyödykkeestä kiinnostuneelle henkilölle tai yritykselle. 
  3. Perehdytään asiakkaamme liiketoimintaan tarkemmin ennen mainonnan aloittamista. 
  4. Tehdään analyysi kilpailijoiden toiminnasta, jotta voimme omalta osaltamme luoda kilpailijoista erottuvaa markkinointia. 
  5. Laaditaan mainonnan tueksi hakusana-analyysi, jotta saadaan selville kaikista tehokkaimmat ja yrityksesi tarjontaan vastaavat hakusanat. 

Näiden tietojen pohjalta voidaan sitten luoda kustannustehokkaat ja kohderyhmät saavuttavat mainoskampanjat.

Miten Google-mainonnan tehoa voi seurata?

Kun mainostaminen on saatu käyntiin, on sen toimivuuden seuranta tärkeää. Ajantasainen mainonnan seuranta auttaa kehittämään projektin tuloksellisuutta ja budjetin maksimaalista tehoa. Google Ads -mainosalustan kautta saa hyvin monipuolista dataa esimerkiksi siitä, mitkä mainoksista tai hakusanoista toimivat tehokkaimmin. Mainostamisesta saadaan siis tarkkaa tietoa sen toimivuudesta tai sen heikkouksista, ja näiden tietojen valossa kampanjoita voidaan optimoida säännöllisesti tuloksien kehittämiseksi. 

Meillä WTF Designissa raportoidaan asiakkaalle säännöllisesti mainonnan tuloksista, jotta asiakas olisi tietoinen siitä, mistä hän meille maksaa ja että mitä tuloksia mainonnalla ollaan saavutettu. Jos asiakasta kiinnostaa seurata mainontaa tarkemminkin, voidaan tälle rakentaa räätälöity Google Data Studio -näkymä, jonka avulla asiakas pääsee seuraamaan reaaliaikaisesti mainonnan toimivuutta.

Kiinnostuitko Google-mainonnasta?

Jos sinua kiinnostaa keskustella lisää Google-mainonnan tarjoamista mahdollisuuksista tai haluat jopa aloittaa suoraan mainostamisen yhteistyössä kanssamme, soita minulle numeroon 040 840 3585 tai laita viestiä osoitteeseen lasse@wtfdesign.fi niin keskustellaan lisää. 


Lue myös nämä