Oranssi on luovuuden, positiivisuuden ja yhteisöllisyyden väri. Se liitetään aurinkoon, lämpöön ja elinvoimaisuuteen. Lue tästä millaiselle brändille oranssi sopii ja kuinka sitä käytetään markkinoinnissa.
Oranssi brändivärinä
Oranssi väri brändäyksessä ja markkinoinnissa
Oranssi väri herättää innostusta ja piristää. Brändivärinä oranssi rohkaisee näkemään asiat positiivisesti ja antaa voimaa jatkaa haastavien aikojen yli. Se parantaa kommunikaatiota ja sopii hyvin sosiaaliselle, erilaisten ihmisten kanssa toimeen tulevalle brändille. Oranssi kohottaa itsetuntoa, lisää kilpailunhakua ja antaa rohkeutta ottaa riskejä. Oranssi on myös kekseliäs ja löytää ratkaisut mahdottomimpiinkin suunnitelmiin. Se on jatkuvan oppimisen ja uusien ideoiden väri.
Verkkosivuilla oranssi luo kutsuvan ja iloisen ilmapiirin. Sitä käytetään korostusvärinä eikä useinkaan hallitse sivuston ilmettä. Oranssia väriä käytettäessä painotuotteissa tulee varmistaa laadukas paperi ja painojälki, sillä oranssi jää helposti tarkoitettua haaleammaksi tai tummemmaksi.
Oranssin värin psykologiaa
Tässäpä muutama yleisluontoinen käsite, jotka liitetään usein oranssiin väriin. Muista, että jokainen meistä tulkitsee värit yksilöllisesti ja brändiväriä valitessa on huomioitava muutakin kuin yksittäisen värin merkityksiä tai henkilökohtaisia mieltymyksiä.
+ Itsevarma | Kekseliäs | Luova | Rohkaiseva | Sosiaalinen | Lämmin | Uudistuva | Innostava
- Kypsymätön | Hyökkäävä | Vaarallinen | Impulsiivinen
Innostuneisuus
Oranssi on optimistinen ja ekstrovertti väri, joka herättää innostusta. Sen innostuneisuus voi vaikuttaa myös lapsenomaiselta ja kypsymättömältä.
Uudistuminen
Oranssi helpottaa palautumista ja antaa energiaa. Se antaa voimaa jatkaa projektien parissa, kunnes löydämme parhaat ratkaisut ja parannukset. Oranssi edustaa uusia alkuja.
Rohkeus
Oranssi rohkaisee ryhtymään toimeen ja antaa rohkeutta tehdä valintoja.
Elinvoima
Oranssi on täynnä elinvoimaa. Se liitetään myös luonnonilmiöihin, kuten auringonnousuihin ja -laskuihin sekä syksyn lehtien väriloistoon.
Luovuus
Erityisesti sosiaalisissa tilanteissa oranssi auttaa luovien ideoiden ja uusien ratkaisujen keksimisessä.
Lämpö
Värinä oranssi on lämmin kuin auringonpaiste. Se herättää meissä läheisyyden ja yhteisöllisyyden tunnetta.
Oranssin eri sävyjä
Oranssin sävyjä, kuten kaikkia muitakin sävyjä on loputtomasti ja eri sävyillä on omat merkityksensä. Oranssin sävy ja tummuus vaikuttaa paljon siitä syntyvään mielikuvaan. Mitä kirkkaampi, sitä hyökkäävämpi ja huomiota herättävämpi oranssi on. Murretut, ruskeammat oranssit antavat maanläheisen ja lämpimän vaikutelman. Vaaleat oranssit ovat lähestyttävämpiä ja ystävällisempiä. Keltainen antaa oranssille intoa, kun taas punainen voimakkuutta.
Huomioi, että värien näkeminen ja kokeminen on yksilöllistä ja myös näyttö voi vaikuttaa värin sävyyn. Värisävyt ovat viitteellisiä ja teksteissä yhdistyvät yleisluontoiset ja WTF-tiimin omat tulkinnat.
Appelsiini
Appelsiininkuoren kirkas, herkullinen väri herauttaa veden kielelle. Se sopii sosiaaliselle, avoimelle ja innostavalle brändille.
Persikka
Persikka on kodikkuutta, ystävällisyyttä ja lämpöä huokuva pastellinsävyinen oranssi. Se on mainio valinta myötätuntoiselle ja välittävälle brändille.
Kirkas oranssi
Punaisempi kirkas oranssi viestii intohimosta, voimasta ja jännityksestä. Se sopii mainosti sporttiselle ja määrätietoiselle brändille.
Kupari
Tumma murrettu oranssi on maanläheinen, elinvoimainen ja päättäväinen. Kupari sopii hyvin yhteen vihreiden sävyjen kanssa, jolloin se on nappivalinta luonnonmukaiselle brändille.
Mango
Innostukseen ja tutkimiseen viittaava mangon oranssi motivoi kokeilemaan uusia asioita. Mango sopii nokkelalle, humoristiselle ja nuorekkaalle brändille.
Kuinka valita brändivärit?
Helpoimmalla pääset, kun otat avuksesi visuaalisen suunnittelijan. Brändivärien valinta sisältyy graafisen ohjeiston, logo-ohjeistuksen tai brändikäsikirjan suunnitteluun. Liiketoimintasi kehittämisestä kiinnostunut tiimimme osaa auttaa brändisi rakentamisessa eikä haittaa, että tiimistämme löytyy myös väripsykologiasta innostuneita suunnittelijoita. Voit myös seurata väripsykologiaan liittyvää blogisarjaamme ja ottaa haltuun omat brändivärisi!
Erottuuko yrityksesi jo markkinoilla vai olisiko aika pohtia brändiä?
Varaa meille maksuton etätapaaminen, jätä viesti tai kilauta, niin voimme auttaa yritystäsi erottumaan kilpailijoista ja houkuttelemaan asiakkaita. Voit myös jättää meille yhteydenottopyynnön. Keskustelemme mielellämme pienistä ja isoista tarpeista, ideioista ja ajatuksista!
Varaa etätapaaminen Jätä tarjouspyyntö
Lähteet:
www.thecolorency.com
www.colorpsychology.org
blog.hubspot.com/the-hustle/psychology-of-color