Verkkosivustot & muu digi|Markkinointi & mainonta|Vinkit|Artikkelit|

Taktinen mainonta ja brändimainonta – edut, haasteet ja mittaaminen

Digimarkkinointi on parhaimmillaan silloin, kun sitä tehdään pitkäjänteisesti. Onnistunut lopputulos vaatii enemmän maratoonarin kuin pikamatkojen juoksijan luonnetta. Taktisilla kampanjoilla on mahdollista saada tuloksia nopeastikin, brändimainonnan hyöty taas näkyy vasta pidemmällä aikavälillä. Paras lopputulos syntyy, kun mainonnassa yhdistetään molempia.

Asiakkaan näkökulmasta usein seurataan kiinnostuksella vain yhtä mittaria. Yleensä tämä mittari on tärkein konversio, kuten verkkokaupan ostotapahtuma. Tällöin todennäköisesti keskitytään enemmän taktisiin kampanjoihin, joilla tavoitetaan vähemmän potentiaalisia uusia asiakkaita, mutta saadaan jo valmiiksi lämmin yleisö innostumaan ostoksille. Yksi mittari ei kuitenkaan kerro koko totuutta siitä, toimiiko somemarkkinointi vai ei. Kokonaisuus ratkaisee. Jos unohdat kylmän yleisön tavoittelun ja bränditietoisuuden kasvattamisen osana mainonnan suunnitelmaasi, kohta ostopolkusi loppupäässä ei ole yhtään potentiaalista uutta asiakasta.

Taktinen mainonta

Taktisten mainoskampanjoiden toteuttaminen houkuttelee yrityksiä usein enemmän kuin brändimainonta, sillä näissä kampanjoissa päästään näkemään markkinointieurojen myynniksi konvertoituminen nopeammin. Jos taktinen kampanja tarjoaa vaikkapa tuntuvan alennuksen, on mahdollista saada mukava potti myyntiä lyhyessä ajassa (heikommalla katteella), mutta näistä tarjoushaukoista et välttämättä saa palaavia uskollisia asiakkaita. Haasteena voi olla myös se, että taktisilla kampanjoilla ei välttämättä vakuuteta uusia asiakkaita suoraan ostoksille tai uskollisiksi kanta-asiakkaiksi.
 

Taktisten kampanjoiden tulosten mittaamiseen voi käyttää esimerkiksi näitä mittareita:

  • Klikkaukset sivustolle
  • Myynti
  • Tarjouspyyntö
  • Keskiostos
  • Konversioprosentti

 

Taktiset kampanjat ovat tärkeä osa mainonnan kokonaisuutta, sillä ne palvelevat sekä potentiaalisia uusia asiakkaita että olemassa olevia asiakkaita. Pitkällä aikavälillä myynnin kasvua tulee todennäköisemmin silloin, kun saat olemassa olevat asiakkaat ostamaan useammin ja kasvatat samalla uusien asiakkaiden määrää. Kun toteutat taktisen kampanjan kannattaa pyrkiä tarjoukseen, jolla saat keskiostoksen suuremmaksi. Näin korvaat tarjouksella menetettyjä kate-euroja myynnin volyymilla. Kannattaa myös seurata kuinka paljon uusia asiakkaita kampanjasi tavoitti.

 

Brändimainonta

Brändimainonnan tarkoitus on varmistaa, että ostopolullasi riittää kulkijoita. Sinulla voi olla huippuunsa hiottu tuote tai palvelu, mutta jos kukaan ei tiedä, että se on olemassa kassa ei todennäköisesti kilahtele kovin usein.

Brändimainonnan kampanjat keskittyvät lisäämään liikennettä verkkosivustollesi brändin vahvistamisen ja tunnettuuden kasvattamisen kautta. Sitä tarvitaankin, sillä keskimäärin vain 2 % verkkosivukävijöistäsi konvertoituu kaupaksi.

Brändimainonnalla pyritään saamaan näkyvyyttä yrityksellesi sekä kertomaan mitä hyötyä tuotteesi tai palvelusi asiakkaalle tuo. Mihin hänen ongelmaansa juuri sinun yrityksesi tarjoaa ratkaisua? Tunne ratkaisee usein, siksi asiakkaillesi on enenevässä määrin tärkeää myös ymmärtää yrityksesi DNA. Mitkä arvot ja periaatteet ohjaavat toimintaa ja kuinka huomioitte esimerkiksi vastuullisuuden ja kestävän kehityksen tavoitteet. Voiko asiakas luottaa siihen, että tuote tai palvelu on laadukas ja eettinen? Brändimainonnan kampanjoissa päästään luomaan mielikuvaa yrityksestäsi, sekä siitä, kuinka tuotteesi parantaa tai helpottaa asiakkaasi arkea.

Brändimainonnan haasteena on usein se, että tulokset näkyvät huomattavasti hitaammin. Helposti ajatellaan, että mainonnasta ei ole hyötyä, jos siitä ei suoraan voida laskea kassaan kertyneitä euroja.

Brändimainonnan tulosten mittaaminen on hieman haastavaa, mutta toimivia mittareita voivat olla esimerkiksi nämä tunnettuuden kasvusta ja uusien potentiaalisten asiakkaiden sitouttamisesta kertovat mikrokonversiot:

  • Uutiskirjeen tilaus
  • Blogi-sivulla vierailu
  • Tuotteen lisäys ostoskoriin
  • Vähintään kolmen tuotesivun katselu
  • Verkkosivukävijöiden määrän kasvu
  • Uusien verkkosivukävijöiden määrän kasvu
  • Uusien seuraajien määrä sosiaalisen median kanavissa

 

Mainonnan budjetista kannattaisi lohkaista sopivasti molemmille mainonnan tyypeille. Tunnettu yritys voi käyttää enemmän budjetistaan taktiseen mainontaan, kun taas tuntemattomamman yrityksen kannattaisi satsata alussa enemmän brändimainontaan, jotta asiakkaat löytävät heidän luokseen.

 

Tuntuuko budjetointi sekä toimivien kampanjoiden rakentaminen ja mittaaminen haastavalta?

Meiltä löytyy apua niin löydettävyyden parantamiseen, brändin vahvistamiseen kuin tunnettuuden kasvattamiseen digimarkkinoinnin keinoin. Jos ostopolkusi kaipaa lisää kulkijoita, ollaan kuulolla! Autamme mielellämme asiakkaita löytämään luoksenne.


Lue myös nämä