Brändinrakennus & luova suunnittelu|Verkkosivustot & muu digi|Vinkit|Artikkelit|

Visuaalisen suunnittelijan vinkit verkkosivuille

Uskotko, että yrityksenne verkkosivut ovat ajan tasalla ja vastaavat asiakkaidesi oletuksiin? Tässä blogissa annan visuaalisen suunnittelijan näkökulmasta muutaman vinkin, joiden avulla voit arvioida teidän sivustonne toimivuutta.

Hyvin suunniteltu sivusto houkuttelee potentiaalisia asiakkaita viihtymään pidempään ja tutkimaan tarjontaa. Sivuston tulisi olla sekä käyttäjäystävällinen että visuaalisesti miellyttävä. Tässäpä muutama vinkki, joiden avulla voit arvioida oman sivustosi toimivuutta. Aloitetaan helpoimmasta ;)


1. Onko sivustollasi favicon? 

Favicon on pieni ikoni tai logo, joka näkyy verkkoselaimen välilehdessä tai osoiterivillä sivuston url-osoitteen vieressä. Se auttaa käyttäjiä tunnistamaan ja erottamaan verkkosivut toisistaan avoimissa selaimen välilehdissä, kirjanmerkeissä ja selaimen historianäkymissä.

2. Toistuuko brändi-ilmeenne sivustolla?

Vertaa sivustoanne muihin markkinointimateriaaleihinne. Onko käytössä samat värit, fontit ja kuvatyylit? Näkyykö logonne? Kun brändi-ilme on yhtenäinen kaikissa kosketuspisteissä, se helpottaa asiakkaita tunnistamaan ja muistamaan brändinne sekä erottamaan teidät kilpailijoistanne. Selkeä brändi-ilme viestii ammattimaisuudesta ja luotettavuudesta. Syvemmälle verkkosivujen visuaaliseen ilmeeseen voit syventyä www-sivujen visuaalinen ilme -blogissamme.

3. Löytyykö sivustoltanne tärkeimmät tiedot helposti?

Onko sivustonne navigaatio selkeä, looginen ja intuitiivinen? Onko navigointipalkki selkeästi näkyvissä ja helposti käytettävissä kaikilla laitteilla? Entä onko sivustolla toimintaa ohjaavia kehotteita, jotka ohjaavat kävijää esimerkiksi yhteydenottoon? Hyvin suunnitellulta sivustolta tärkeät tiedot, kuten yhteystiedot, tuotetiedot ja palvelut, ovat kävijälle helposti löydettävissä. Lue lisää verkkosivujen asiakaspolusta, niin opit lisää kävijöidesi liikkeistä! 

4. Toimiiko sivustonne eri laitteilla?

Verkkosivujen tulisi toimia käyttäjäystävällisesti monenlaisilla laitteilla, kuten tietokoneilla, tableteilla ja älypuhelimilla. Puhutaan siis sivuston responsiivisuudesta. Esimerkiksi mobiililaitteella on hyvä testata, onko sivustolla helppo navigoida, klikkailla painikkeita tai löytää yhteystiedot. Lue täältä, kaipaako sivustonne suursiivousta. 
 

5. Onko sivustonne saavutettava?

Vaikka alanne ei kuuluisi saavutettavuusstandardien piiriin, saavutettavuudesta on aina hyötyä sivustokävijälle. Visuaalisesta näkökulmasta saavutettavuuteen kuuluu riittävän suuri fonttikoko, taustasta hyvin erottuva fonttien väri sekä laadukkaat valokuvat ja tekstitetyt videot. Lue lisää verkkosivujen saavutettavuudesta blogistamme. 


Onko verkkosivustonne ajan tasalla vai kaipaako se kohennusta?

Mikäli kaipaat syväluotaavampaa analyysia sivustostanne tai ammattilaisia sivustouudistuksen toteuttamiseen, autamme mielellämme! Varaa maksuton etätapaaminen Sannalle tai Lasselle.  Halutessasi voit myös esitellä tarpeita, ideoita ja ajatuksia etukäteen tarjouspyynnön yhteydessä.­­

Pyydä tarjous


Lue myös nämä