Palvelut

Brändi-identiteetti & konseptisuunnittelu

Brändi-identiteetin rakentaminen ja konseptisuunnittelu ovat pohjimmiltaan ongelmanratkaisua ja tähtäävät aina valitun tavoitteen täyttämiseen: liiketoiminnan kehittymiseen, arvon tuottamiseen tai markkina-aseman vahvistamiseen. Konseptisuunnittelu tuo brändi-identiteettiin mukaan sen kuuluisan punaisen langan, joka luo kokonaisuuteen erottuvuutta, tunnistettavuutta ja uskottavuutta. Konseptisuunnittelu onkin usein se tunne järkisyiden rinnalla. 


Brändin kehittäminen & konseptisuunnittelu toimenpiteinä

  • Brändi-identiteetti

    Brändi-identiteetti on yrityksen visuaalisten ja viestinnällisten elementtien kokonaisuus, joka määrittää yrityksen persoonallisuutta ja arvoja. Se sisältää muun muassa logon, värimaailman, typografian, äänensävyn ja bränditarinan. Brändi-identiteetti erottaa yrityksen kilpailijoista ja luo johdonmukaisen ja tunnistettavan kuvan asiakkaiden mielessä. Hyvin rakennettu brändi-identiteetti auttaa rakentamaan luottamusta, uskollisuutta ja tunnettuutta markkinoilla.

  • Yrityksen arvolupaus

    Brändin ytimestä löytyy aina arvolupaus, joka kuvastaa yrityksen tarkoitusta ja määrittelee tekemisen raamit. Arvolupaus vastaa kysymyksiin mitä, kenelle ja miten. Se myös auttaa vastaanottajaa ymmärtämään, mitä arvoa yrityksen palvelu tai tuote asiakkailleen tarjoaa.

  • Brand Book

    Tuttavallisemmin brändimanuaali tai graafinen ohjeisto kiteyttää arvolupauksen, sloganin, visuaalisen ilmeen, värit, fontit, grafiikat, valokuvat ja sisällölliset viestinnän linjaukset. Brand Book toimii arjen työkaluna, joka ohjeistaa, miten brändi jalkautetaan, kommunikoidaan ja lunastetaan.

  • Ulkoisen brändin kehittäminen

    Brändin ytimen lisäksi on syytä tarkastella myös yrityksen ulkoista brändiä, etenkin jos yritys kohtaa arjessa asiakkaitaan. Liiketilan ilme, työvaatteet, liiketilojen ulkomainonta, ajoneuvoteippaukset tai jopa liiketilassa soiva musiikkigenre viestivät kaikki yrityksenne ydintä kohderyhmälle eteenpäin. 

  • Konseptisuunnittelu

    Konseptisuunnittelu on luova prosessi, joka kehittää yhtenäisen ja kattavan idean markkinointikampanjan tai brändin viestinnän pohjaksi. Konsepti yhdistää visuaaliset elementit, viestit ja strategiat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, joka puhuttelee kohdeyleisöä. Konseptisuunnittelua kannattaa hyödyntää brändin rakentamisessa, kampanjoiden suunnittelussa ja tuotteiden tai palveluiden lanseerauksessa. Se varmistaa, että kaikki markkinointimateriaalit ovat yhtenäisiä, vaikuttavia ja tehokkaita, auttaen yritystä erottumaan kilpailijoista.

  • Brändi-identiteetti on yrityksen visuaalisten ja viestinnällisten elementtien kokonaisuus, joka määrittää yrityksen persoonallisuutta ja arvoja. Se sisältää muun muassa logon, värimaailman, typografian, äänensävyn ja bränditarinan. Brändi-identiteetti erottaa yrityksen kilpailijoista ja luo johdonmukaisen ja tunnistettavan kuvan asiakkaiden mielessä. Hyvin rakennettu brändi-identiteetti auttaa rakentamaan luottamusta, uskollisuutta ja tunnettuutta markkinoilla.

  • Brändin ytimestä löytyy aina arvolupaus, joka kuvastaa yrityksen tarkoitusta ja määrittelee tekemisen raamit. Arvolupaus vastaa kysymyksiin mitä, kenelle ja miten. Se myös auttaa vastaanottajaa ymmärtämään, mitä arvoa yrityksen palvelu tai tuote asiakkailleen tarjoaa.

  • Tuttavallisemmin brändimanuaali tai graafinen ohjeisto kiteyttää arvolupauksen, sloganin, visuaalisen ilmeen, värit, fontit, grafiikat, valokuvat ja sisällölliset viestinnän linjaukset. Brand Book toimii arjen työkaluna, joka ohjeistaa, miten brändi jalkautetaan, kommunikoidaan ja lunastetaan.

  • Brändin ytimen lisäksi on syytä tarkastella myös yrityksen ulkoista brändiä, etenkin jos yritys kohtaa arjessa asiakkaitaan. Liiketilan ilme, työvaatteet, liiketilojen ulkomainonta, ajoneuvoteippaukset tai jopa liiketilassa soiva musiikkigenre viestivät kaikki yrityksenne ydintä kohderyhmälle eteenpäin. 

  • Konseptisuunnittelu on luova prosessi, joka kehittää yhtenäisen ja kattavan idean markkinointikampanjan tai brändin viestinnän pohjaksi. Konsepti yhdistää visuaaliset elementit, viestit ja strategiat yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, joka puhuttelee kohdeyleisöä. Konseptisuunnittelua kannattaa hyödyntää brändin rakentamisessa, kampanjoiden suunnittelussa ja tuotteiden tai palveluiden lanseerauksessa. Se varmistaa, että kaikki markkinointimateriaalit ovat yhtenäisiä, vaikuttavia ja tehokkaita, auttaen yritystä erottumaan kilpailijoista.

Herätä brändinne eloon!

Brändin jalkauttaminen tai potentiaalisen asiakkaan tavoittaminen luovalla markkinointikonseptilla vaatii vähän isompaa idistelyä ja tätä työtä teemme intohimolla! Laadimme asiakkaidemme arjen avuksi kaiken luovan materiaalin, kuten visuaaliset yritysilmeet, kampanjakonseptit, brändikuvitukset, infograafit, animaatiot, digipresenssin tai vaikkapa verkkosivuston layoutin. Tutustu myös visuaalisen suunnittelun palveluihimme

Kiinnostuitko? Jätä yhteydenottopyyntö niin jutellaan lisää!

Brändi ei ole logo, vaan mielikuvista ja visuaalisuudesta muotoutuva tarina. Se herättää tunteita, sitouttaa ja inhimillistää. Brändi on se, mitä puhutaan kahvipöydissä ja puskaradioissa. Brändi on arvoja, yrityskulttuuria, toimintatapoja, asiakaskokemuksia ja vuorovaikutusta ihan yhtä paljon kuin värejä, fontteja, kuvia, videoita tai muita visuaalisia elementtejä. Brändi on niitä viestejä ja kertomuksia, mitä teistä kerrotaan muille. Brändi on siis tiivis läpileikkaus kaikesta mitä yritys on, edustaa ja viestii. Strategisella brändin kehittämisellä voi ohjata siitä kerrottuja tarinoita haluttuun suuntaan.
Sanna Paakkonen
Sanna Paakkonen
Master of WTF Design, brändinrakentaja, perustajaosakas

Muut palvelut